torstaina, kesäkuuta 30, 2005

Kesäsukkia ja repsahdus

Sain kuin sainkin eilen valmiiksi sneakersukkani ja grammamäärät mukaan vielä kesäkuulle. Ja juuri ja juuri pääsin yli kilon :-), ekaa kertaa elämässäni yhden kuukauden aikana! Vuoden alkupuoliskon aikana olen kutonut yhteensä 4,5 kiloa pois varastoistani ... eli tätä vauhtia menisi tämänhetkisiin varastoihin kymmenisen vuotta :-).

Todella kesäiset ja aurinkoiset sneakersukat taas minulle itselleni, lankana marketin Strumpf- & Sportgarn, jossa paljon puuvillaa. Lanka on uusi tuttavuus, mutta oli ihan pakko ostaa, kun 7 Eurolla sai tarjouksesta kaksi 150g:n kerää :-). Tosi mukavaa kutoa helteelläkin. Väittivät vyötteessä lankaa kestäväksi, mutta käytössä ja pesussa vasta näkee lopullisen tuloksen. Posted by Hello

Ja minä muuten sitten repsahdin lopullisesti ja tein tilauksen niistä iki-ihanista pätkävärjätyistä puuvillalangoista ... ja vähän muutakin oli pakko ostaa kun-halvalla-sai-niinkuin-vilen :-o. Tulossa on 2,8 kiloa lankoja! Kyllä on neulojien laihdutusprojekti nyt minun osaltani kisamielessä ohi, kun kesäkuun lankaostosaldo on ... raks raks, päässä laskee ja surisee ... 3,3 kiloa lankaa ja laihtunut olen vain ihan hitusen :-(. Eli olipas hyvä kesäkuu, kilo kulutettu ja lisäystä 3,3 kiloa eli varastoihin lisää 2,3 kiloa :-). Ja mikä minulle vielä kummallisinta, kaikki langat on ostettu kaupoista, kylläkin superhyvistä tarjouksista, mutta yleensähän minä ostan lankoja kirppiksiltä.

Seuraavatkin työt edistyvät. Baltikum-sukista saatte esimakua kuvan muodossa. Malli on tosi kiva ja ihan yksinkertainen kutoa, mallikuviota kyllä täytyy seurata aika lailla koko ajan.


Tässä kuva keskeneräisestä Mustersocken Knitalongin Baltikum-mallista. Lankana Onlinen puuvillasukkalanka ja puikot tutut 2,5, koosta pitäisi tulla 39, mutta saas nähdä, tuleeko liian kapea, kun mallineule ei jousta kovin paljoa. Mutta kyllä kaikille sukille tähän saakka on löytynyt ottaja, joten no hätä. Posted by Hello

Aloitin myös eilen Kotiväki-langasta Soleilin ja jätin ihan tarkoituksella mallitilkun tekemättä, kun ei se kuitenkaan olisi onnistunut :-(. En kyllä ole yhtään varma, sopiiko lanka malliin ja riittääkö 200g. Mutta hätätapauksessa saattaisin saada lankaa lisää Suomesta, tosin en kyllä yhtään tiedä, miten sitä on saatavilla ja missä väreissä. Kokeilen kutoa jonkin matkaa ja alan sitten mittailemaan ja katsomaan, onko koko oikea ja riittääkö lanka. Kuten olette ehkä jo huomanneet, minä en todellakaan liikaa suunnittele töitäni ja olen aika suurpiirteinen (lue: laiska) ja enemmän kuin taidolla, saan tsäkällä neuleista jonkin näköisiä :-).

Siitä tuli muuten yksi kyssäri heti mieleen: miten lisätään silmukoita make one-tekniikalla eli silmukoitten välilangasta k i e r t ä e n ?

Kaivoin myös lankavarastoistani sinistä virkkauslankaa, josta alan virkkaamaan reppua. Minulla on yksi omavirkkaamani reppu valkoisesta langasta, mutta se alkaa olla jo aika kärsinyt runsaasta käytöstä. Ajattelin sille seuraajaa. Mallin otan vanhasta repusta ja käytän sitä vähän kuin harjoituskappaleena niitä ihania pätkävärjättyjä lankoja varten. Sieltä on nimittäin tulossa langat kirjavaan reppuun.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

minä lisään välilangasta näin: Otan langan oikealla puikolla ja nostan vasemman päälle niin, että se on vain nostettu siihen. Sitten neulon silmukan vasemmasta reunasta, jolloin lanka kiertyy ja ei näy kovin selvästi neuleesta.

Kpupu kirjoitti...

Baltikum-sukan alku näyttää tosi komealta!

Stricker kirjoitti...

Kiitos Anne vinkistä, juuri aloitan lisäyskierrokset ja tarvitsinkin tietoa!

Tuulia kirjoitti...

baltikum-sukka on kylla alyttoman sieva! ei sulla siita repusta oisi kuvaa olemassa?

Anonyymi kirjoitti...

Tosi ihanan näköset nuo kirjavat sukat! Mä itse haaveilen puuvillasukista, itseasiassa Samoksesta jo neuloinkin sellaiset, mutta niistä tuli vähän oudot... :)

Stricker kirjoitti...

Anne: Kiitos vielä kerran vinkistä, onnistuu ja näyttää kivalta!

Kiitoksia sukkakehuista kaikille tasapuolisesti! Minähän olen auttamaton sukkafani ja niitä tuleekin tehtyä aika ahkerasti.

Tuulia: Voin yrittää ottaa kuvan repusta muistaessani, vaikka se kyllä näyttää jo aika kuluneelta ja valkoisena ei aina ole ihan niin kamalan puhdaskaan. Onneksi puuvilla voi myllyttää koneessa aika korkeillakin lämpöasteilla, joten reppu on ollut kyllä tosi ahkerasti kesällä käytössä.

Annika: Kävin kurkkaamassa sukkiasi ja kivaltahan ne näytti, oikein kesäiset. Mä olen tehnyt viime aikoina nuo sneakersukkani tosi lyhyiksi ihan tarkoituksella, kun itse tykkään enemmän sellaisista kenkien kanssa. Tosin ei kyllä helteillä tule paljon sukkia käytettyä ei sisällä eikä ulkona :-)