tiistaina, toukokuuta 17, 2005

Peesaan

Pakko munkin on tehdä tämä, kun kaikki muutkin :-).

10 vuotta sitten minä...
1. ...elin täysin erilaista elämää kuin nyt
2. ...yritin saada graduani aluille
3. ...laihdutin

5 vuotta sitten minä...
1. ...valmistauduin koiran taloontuloon enemmän kuin perusteellisesti
2. ...olin etelänlomalla anopin kanssa ja kivaa oli
3. ...laitoin ensimmäistä kertaa innostuneena omaa kasvimaatani kuntoon

3 vuotta sitten minä...
1. ...olin pahassa vauvakuumeessa
2. ...kävin ahkerasti juoksemassa koiran kanssa
3. ...olin sotatilassa kasvatuksiani syövien etanoitten kanssa

1 vuosi sitten minä...
1. ...kävelin ja pyöräilin mäkiä ylös ja alas
2. ...sain nauttia pienen miehen ensimmäisistä askelista
3. ...löysin ensimmäiset neulontablogit ja innostuin uudestaan neulomaan

Tähän asti tänä vuonna minä...
1. ...olen kutonut todella paljon
2. ...olen kasvattanut lankavarastoani aivan liian paljon
3. ...olen pitkittänyt kohtuuttomasti laihdutuksen ja kunnonkohotuksen aloittamista

Eilen minä...
1. ...kävin kirpparilla ostamatta yhtään lankaa!!!
2. ...mässäsin säkillisellä Mäkkärin herkkuja
3. ...sain kudottua pitkästä aikaa leikkipuistossa auringonpaisteessa

Tänään minä...
1. ...nautin vaahtokylvystä
2. ...menen kauppaan täyttämään jääkaappia
3. ...saan varmaan huovutettavan repun siihen vaiheeseen, että se pääsee huomenna pesukoneeseen

Huomenna...
1. ...saan nauttia toivottavasti kauniista huovutetusta repusta
2. ...olisi hyvä päivä mennä juoksemaan juoksukärryjen ja koiran kanssa
3. ...on viimeistään pakko imuroida, tai me hukutaan koirankarvoihin :-(

Ensi viikolla...
1. ...tulevat toivottavasti appivanhemmat kylään
2. ...viimeistään haluaisin aloittaa jonkun kivan kesäneuleen itselleni
3. ...saisi olla hellettä ja kaunista

Loppuvuotena tavoitteenani on...
1. ...päästä tavoitepainooni ja kiinteytyä
2. ...olla ostamatta liikaa uusia lankoja
3. ...hermostua pienen miehen uhmakohtauksiin harvemmin

3 kommenttia:

AnneV kirjoitti...

Päivää! Tulin tänne vaihteeksi kyselemään vähän koira-asioista. Menen viikonlopuksi hoitamaan yhtä haukkua, jonka emäntä sanoi, että sille vois mielellään opettaa uusia temppuja. Mulla kun ei oo koskaan koiraa ollut, en oikein keksi mitään kivaa. Ehdottaisitko jotain? Tää on jo 10-vuotias ja osaa jo kaikenlaista (istumiset ja sensemmoset on ihan peruskamaa; osaa "kuolla" ja näyttää sormet ja soittaa vellikelloa ulkona). Ja sit vielä on aika isokokoinen ja kärsii vähän nivelkulumista, joten mikään kierittely tai hyppelehtiminen ei oikein sovi.

Stricker kirjoitti...

Päivää vaan! Meidän karvakasa osaa kyllä tällä hetkellä vain tiputtaa kaikki karvansa, mutta eiköhän multa pari kikkaa löydy takataskusta :-).

Mites olis vaikka herkkupalan etsiminen pakasterasiasta tai muusta suljettavasta rasiasta. Laitat sen sinne niin, että koira näkee, ja annat avata. Meidän koissu ainakin on kauan hommissa. Valitse sellainen rasia, josta ei ole niin väliä, vaikka tyhjä jäätelörasia.

Toinen juttu olis makupala nenälle, siis koiran :-), joku käsky jolla koira pysyy paikallaan liikkumattomana tai kielto, ettei saa ottaa (meillä Bleib), hetki paikallaan (aluksi tietenkin ihan vain pari sekuntia ja sitten pidennetään aikaa) ja lupa ottaa. Meillä koira heittää namun ylös ilmaan ja ottaa sen kiinni lennosta.

Mites olis "Gimme five!" Eli vähän samalla lailla kuin "Anna tassu" nostaa tuolla käskyllä koira tassun ihan ylös mun omaan käteen. Opetus tietenkin näyttämällä ja palkitsemalla. Meillä ainakin hauskaa vierashupia :-). Samalla tavalla voi koiralle opettaa myös puolet, anna vasen tassu, anna oikea tassu.

Meillä suurta huvia sadesäällä tai muuten sisällä on lelun tai namin etsintä. Koiralle istu-käsky ja jätetään se paikalleen. Näytetään piilotettava esine ja mennään sen kanssa toiseen huoneeseen ja piilotetaan se niin, ettei koira näe. Aluksi tietenkin helppoon paikkaan ja sitten vaikeutetaan. Mennään koiran luo ja annetaan vapautuskäsky. Meidän koira ainakin etsii ihan villinä vaikka koko kämpän ja tuo innoissaan lelun takaisin, herkun tietenkin saa syödä :-). Jos ei ala löytymään, autetaan vähän. Ja leikkiä voi vaikeuttaa, kun käy ensin parissa väärässä huoneessa jättämässä hajuja :-). Ja meillä isäntä vieläkin vaikeuttaa ja laittaa lelun esim. paidan alle piiloon päästäessään koiran etsimään ja piilottaa koira ollessa toisessa huoneessa etsimässä lelun ensimmäiseen huoneeseen :-). Etsiminen on tosi rankkaa hommaa koiralle ja ainakin meidän yksilölle yksi suurimmista huveista.

Ei mun yliväsynyt pää nyt muuta keksi, laitan lisää tulemaan, jos jotain tulee mieleen. Nuo osatut ovat jo aika hyviä ja vaativia, joten saattaa olla, että nuo mun ehdottamat on jo liian helppoja :-).

AnneV kirjoitti...

Kiitos paljon! Taidan laittaa vinkit talteen, kunnes itse saan koiran. Tosin ei näillä työajoilla oikein voi ajatella ottavansa haukkua - niinpä tää silloin tällöin kaverien koirien hoitaminen sopii mulle vallan hyvin.

Meidän viikonloppu kului sitten loppujen lopuksi vallan hyvin vanhojen temppujen parissa, siis sen verran mitä korvien putsaukselta, harjaukselta, kyynärpäiden rasvaukselta (onko koiralla kyynärpäät? No, joka tapauksessa jotain kuivia kohtia sen jaloissa piti rasvata) ja punkkien nyppimiseltä jäi aikaa. Mä olen ollut viime viikot niin paljon reissussa, että oli tosi ihana vaan olla möllöttää maaseudun rauhassa ja höpsötellä koiran kanssa. Ja kyllä sitten maanantaiaamuna oli niin sydäntäsärkevää komentaa se pihaan omalle alustalleen, kun mä lähdin autolla töihin. Byää.